3x tips voor het volhouden van goede voornemens

Posted by on 31 Dec, 2014 in (H)eerlijk over leven | 0 comments

3x tips voor het volhouden van goede voornemens

Het nieuwe jaar is alweer in zicht en dat betekent dat er weer veel goede voornemens worden gemaakt. Van afvallen tot stoppen met roken en meer bewegen. Vaak worden hierbij hoge doelen ingezet, die vaak ook onrealistisch zijn en dus niet vol te houden zijn. Dit leidt ertoe dat de goede voornemens al snel in de prullenbak verdwijnen. Volgend jaar weer een kans, denk je dan. Maar nee dit jaar niet! Met deze tips zal je het uitvoeren van je goede voornemens volhouden!

 

Begin meteen
Je hoeft niet te wachten tot 1 januari om met nieuwe voornemens te beginnen. Wanneer je iets graag wilt doen, dan kan je dat het beste meteen doen. Ook al is het in de zomer, midden in de week, halverwege de dag, 31 december… Het is een excuus om te wachten tot een bepaalde dag. Veel mensen zeggen ook altijd: ‘Ik begin maandag!’ Maar dan is het maandag en dan is er wel weer een excuus om een andere dag te beginnen. Kortom hoe langer je wacht, hoe meer je gaat uitstellen. En zo komt het er nooit van. Dus begin gewoon meteen!

 

goede-voornemens470

 

Geef jezelf de tijd en stel haalbare doelen
10 kilo afvallen in 2 maanden is gewoon niet haalbaar en al helemaal niet gezond. Het veranderen van gedrag gaat niet zomaar. Dat vergt aardig wat discipline en tijd! Sommige gewoontes zijn er zo ingesleten dat het gewoon vanzelf gaat. Daarom zal je je lichaam opnieuw moeten programmeren om nieuw gedrag aan te leren. Geef jezelf hier genoeg tijd voor. Het zal namelijk niet vlekkeloos gaan, verandering gaat gepaard met vallen en opstaan. Geef niet meteen op wanneer je een terugval hebt. Het hoort erbij. Accepteer de terugval en laat het je motiveren om weer goed aan de slag te gaan. Ga jezelf niet straffen. Beter is het om goed gedrag te belonen. Bedenk zelf leuke beloningen (het kopen van een leuk boek) voor als je goed bezig bent. Je hoeft dus niet al je einddoel te hebben bereikt, je kan jezelf ook subdoelen geven. Geef jezelf een beloning wanneer je  bijvoorbeeld 3 kilo bent afgevallen.

Om je doel te kunnen bereiken, is het slim om deze zo specifiek mogelijk te maken. Dus formuleer het aantal kilo’s dat je wilt afvallen, in welk tijdsbestek en heel belangrijk hierbij is hoe je dat gaat doen (een plan van aanpak). Schrijf dit ergens op, bijvoorbeeld ook op post-its en hang ze op zichtbare plekken in je huis op. Zo word je steeds weer aan je doelen herinnerd. Door steeds kleine veranderingen aan te brengen in je eetpatroon (geen suiker meer in de thee, elke ochtend goed ontbijten zonder suikerrijke producten, meer groente toevoegen aan elke maaltijd etc.) kan je het verschil maken. Kleine veranderingen zijn makkelijk en vormen de basis voor grote veranderingen. Doe het stapje voor stapje. Op deze manier zal je het beter vol houden dan wanneer je in 1 keer een grote verandering wilt doorvoeren.

 

465406795

 

Zoek sociale steun op
Wil je afvallen of stoppen met roken en is er iemand in je omgeving die dezelfde goede voornemen heeft? Ga dan samen aan de slag! Je moet er wel allebei voor willen gaan, zodat jullie elkaar kunnen motiveren. Samen voel je vaak sterker. Vraag je omgeving om je te helpen en er voor je te zijn. Verander je je eetgewoontes, laat het hele gezin mee doen! Wanneer je gesteund voelt door je omgeving, dan zal het eerder lukken om je doelen te bereiken. Wil het echt niet lukken om te veranderen? Schakel dan de hulp in van een professional, zoals een coach die je kan begeleiden en steunen.

 

Succes!

 

Foto’s: 1januari, trysomethingnew, post-it

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *