Een kijkje in mijn eetleven

Posted by on 17 Sep, 2015 in (H)eerlijk over eten, (H)eerlijk over leven | 0 comments

Een kijkje in mijn eetleven

Je ziet het steeds vaker voorbij komen… Bloggers posten hun eetdagboek; ze beschrijven alle gezonde dingen die ze op een dag naar binnen werken. Het is een beetje cliché, maar natuurlijk wel erg interessant. Tenminste ik ben dan altijd wel benieuwd wat er bij de gezonde foodies op het menu staat. Eten ze wel echt zo gezond zoals ze zich voordoen? De eetdagboeken worden steeds populairder, want in tijdschriften ontkom je er ook niet meer aan. Voor de nieuwsgierigen onder jullie, bij deze een kijkje in mijn eetleven 😉

 

Mijn eetleven: (h)eerlijk over eten en leven

Laat ik dan maar meteen met de deur in huis vallen… Ik ben niet iemand die perfect gezond eet. Absoluut niet! Ik eet graag gezond en daar voel ik me goed bij, maar af en toe cheat ik ook wel een beetje. Dat hoort er gewoon bij. Ik kan nou eenmaal niet zonder die overheerlijke cappuccino, dat stukje chocola, the occasional piece of homemade pie, en een stuk pizza gaat er ook graag in. Ik cheat, maar er zijn wel bepaalde dingen die ik echt niet meer eet, zoals oreo’s (daar word ik letterlijk naar van), chips met een smaakje (dus met smaakversterkers en dat soort troep), hamburgers van ketens als Mc Donalds (misschien eens in het jaar een groenteburger), producten met zoetstoffen, en heel zelden drink ik cola, neem ik een snoepje, koekje of snoepreep als in een twix of mars. Daarnaast kan je de wat slechtere dingen ook zelf op een gezondere manier bereiden. Zo maak ik vaak mijn eigen pizzabodem met volkoren speltmeel of amandelmeel. Of kies ik voor gezondere tussendoortjes als repen gemaakt van noten, zaden, dadels en proteïne, of kies ik voor een koekje van volkoren speltmeel en roomboter. Er zitten wel eens van die dagen tussen dat ik weinig groente eet en dagen dat ik heel veel groente eet. Of dagen dat ik niet zo bezig ben met gezond eten. Niet dat ik dan kilo’s chocola en chips weg eet en liters frisdrank drink haha. Soms heb ik ook even geen inspiratie. Het enige wat je dan kan doen is gewoon accepteren dat het niet altijd goed kan gaan, je best doen en het later weer beter oppakken.

 

Ik ben ook niet echt een sporter, daar hou ik gewoon niet van. In het verleden kon je me nog weleens in de sportschool vinden, maar ik kreeg daar echt geen goed gevoel van achteraf. Ik hou meer van wandelen, fietsen, zwemmen en dansen! Vroeger heb ik ballet, streetdance en hiphop gedaan, en zelfs eventjes gevoetbald. Dat gaf mij een veel beter gevoel dan fitness. Ik ben niet iemand die perse een strak figuur wil nastreven met zoveel mogelijk spieren en zo min mogelijk vet. Echt, ik ben tevreden met mijn lichaam en ik mag ook echt niet klagen! Een vrouw hoort nou eenmaal wat vet te hebben. Rondingen vind ik juist mooi! Laatst kwam ik de blog van Fajah Lourens tegen; mykillerbodymotivation. Ik heb super veel respect voor haar. Ze ziet er zeker mooi en strak uit, en daar werkt ze keihard voor, maar ik zou er niet gelukkig van worden! Het moet natuurlijk net bij je passen. Je moet niet zoiets gaan nastreven als je echt niet van sporten houdt en niet goed om kan gaan met het tellen van macronutriënten en calorieën. Het moet niet een obsessie worden namelijk. Je moet kijken wat goed voor jou werkt. En natuurlijk is Fajah ook niet perfect en cheat ze ook weleens, wat leuk is om te zien! Voor vrouwen die op die manier graag te werk willen gaan, kan ze een goed voorbeeld en motivatie vormen!

 

Ok genoeg geluld, hier dan een kijkje in mijn eetdagboek:

 

Zondag

Ontbijt

Ik begin mijn dag met een handje bramen en een glas water. Een half uur later eet ik mijn overnight oats met wat biologische milde yoghurt, walnoten, rozijnen, kokosrasp, zonnebloempitten, vanille en een klein stukje pure chocolade (Vivani 92%). Daarna drink ik een glas water.

Tussendoor

Onderweg naar mijn werk eet ik een volkoren speltcracker met biologische kipleverworst en neem ik een cappuccino met amandelmelk van Exki op Amsterdam Centraal. Verder drink ik water tussendoor.

 

IMG_4911

 

Lunch

Als lunch heb ik 2 sneetjes biologisch lijnzaadbrood van volkoren tarwemeel met een gekookt biologisch eitje. Daar eet ik wat broccoli bij.

Tussendoor

Yes klaar met werken, het is tijd voor m’n proteïnereep van Pulsin! Ik werk in een winkel waar ik veel sta en beweeg. Dat voel ik altijd goed in mijn beenspieren. Een beetje extra proteïne kan dan geen kwaad ;-). Ook neem ik ‘s avonds magnesium in, omdat ik soms last heb van spierkrampen. Tussendoor drink ik water.

Diner

Vanavond eet ik bij mijn schoonvader en dat is een goede chef! Hij weet van lekkere smaken! Het is alleen niet altijd even gezond, maar dat is natuurlijk niet erg voor een keertje ;-). Hij heeft deze keer de allerlekkerste gehaktbal gemaakt (en het is zeker geen standaard gehaktbal). Daarbij serveert hij krieltjes en worteltjes met doperwten. Verder drink ik water. Mijn vriend neemt, heel slecht, vanille ijs met slagroom toe. Ik pik er 1 of 2 hapjes van (mini cheat).

 

Dinsdag

Ontbijt

De ochtend begint met een glas water, een kiwi en een portie bramen. Een half uur later neem ik biogarde yoghurt met havervlokken, rozijnen, vanille, een heel klein portie zonnatura speltcrunchy met rijststroop, zonnebloempitten en een klein stukje vivani 92%.

Tussendoor

Begin van de middag neem ik een latte met een Trek cocoa coconut reep. Deze zijn echt heerlijk en vullen ook goed. Er zit 9 gram eiwitten (soja crunchies) in en havermout, wat een verzadigend gevoel geeft. Er zit wel wat suiker in; rijstsiroop en rietsuiker. Ook zit er kokos in en vooral het chocolade laagje is genieten. Deze reep stilt de trek, waardoor je er weer even tegenaan kan!

Lunch

Ik lunch wat laat met 2 rijstwafels quinoa met kipfilet en avocado, een portie bloemkool en een glutenvrije boterham met pindakaas.

Tussendoor

Rond 17.00 neem ik een cappuccino met 2 kleine blokjes chocola van Seed & Bean (mini cheat).

 

IMG_4945

 

Diner

‘S avonds maak ik een pizza met een pizzabodem van La Bioidea met volkoren tarwemeel. Ze hebben ook de variant met volkoren speltmeel. Ik probeer veel te variëren qua granen, dus deze keer koos ik voor volkoren tarwemeel (biologisch). Ik maak zelf de tomatensaus van 1 tomaat, stukje knoflook en wat kruiden. De andere toppings zijn: buffelmozzarella, rode ui, rode paprika, kipfilet en groene pesto. Ik doe er nog een beetje diepvries spinazie (biologisch) erbij.

 

IMG_5207

 

Woensdag

Ontbijt

Ik begin de dag met een banana nut milkshake. Het recept blijft nog even geheim! Wat ik je wel kan zeggen is dat het nog beter smaakt dan een foute milkshake!

 

IMG_4978

 

Tussendoor

Een nespresso met biologische melk en een volkoren beschuitje met roomboter en hagelslag (cheat! vroeger was ik echt verslaafd aan beschuit met hagelslag, nu eet ik het heel af en toe). Ik kies wel voor de meest pure variant hagelslag.

Lunch

Kabeljauwfilet met een wortelsalade met cherry tomaatjes, rucola, olijfolie, kruiden en zonnebloempitten, groene asperges en een sneetje biologisch lijnzaadbrood van volkoren tarwemeel rijkelijk belegd met roomboter.

 

IMG_5001

 

Tussendoor

Een nespresso met een handje noten en rozijntjes, en een stukje pure chocola met zeezout. Mmmm genieten!

Diner

Rode puntpaprika gevuld met rode ui, spinazie en kruiden met biologische mozzarella. Daarbij volkoren couscous met gebakken rozijntjes en pijnboompitten. Verder drink ik gedurende de dag water.

 

IMG_5017

 

Donderdag

Ontbijt

Ik begin met een glas water en even later een kiwi met nog een glas water. Een half uur later eet ik teffpap met vanille havermelk (aangelengd met water), kokosyoghurt, walnoten, rozijnen en een klein stukje Vivani 92% pure chocola.

 

IMG_4858

 

Tussendoor

Geniet ik van een heerlijke cappuccino in mijn achtertuintje. De zon schijnt vandaag gelukkig weer eens, even wat vitamine D pakken 😉 (ja toen ik met deze blog begon, scheen de zon nog…).

Lunch

Ik lunch met een tosti van 2 sneetjes biologisch lijnzaadbrood van volkoren tarwemeel met een plakje belegen kaas, een tomaat en wat kruiden.

Diner

Ik werk vandaag tijdens de koopavond dus ik eet extra vroeg, om 16.00 al! Ik heb wat volkoren spelt gemaakt met wortel, courgette, rode ui en rode paprika in de wok met lekkere kruiden en tamari. Ook heb ik 2 biologische eitjes toegevoegd.

 

IMG_4868

 

Avondsnack

Tijdens mijn werk eet ik tussendoor een Trek reep. Na mijn werk eet ik nog 2 sneetjes biologisch lijnzaadbrood met roomboter en pindakaas om te voorkomen dat ik met honger (of nou ja trek) naar bed ga.

 

Conclusie

Zoals je kan lezen, ben ik niet iemand die koolhydraatarm leeft en geen brood eet. Ik ben dol op vers brood met lekker beleg, heerlijk! Ik ga dan wel altijd voor goed brood en varieer vaak in granen. Het liefst eet ik desembrood van volkoren speltmeel of haverbrood. Dat vult zo lekker goed. Ga ik een keer voor tarwe, dan kies ik brood van biologische volkoren tarwemeel. De drie criteria voor brood zijn voor mij: biologisch, desem en volkoren. Ik heb een tijdje vanwege bepaalde klachten heel koolhydraatarm geleefd, maar dat werkte absoluut niet voor mij. Ik werd heel licht in mijn hoofd en mijn hersenen functioneerden niet meer goed. En dat kon echt niet met mijn werk. Ook had ik de hele tijd honger. Als ik tijdens de lunch of het avondeten geen granen eet, dan heb ik even later weer honger en dat is ook niet de bedoeling. Iets is pas gezond als het voor jou werkt!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *