Fit de zomer in!

Posted by on 20 Jun, 2014 in (H)eerlijk over eten, (H)eerlijk over leven | 0 comments

Fit de zomer in!

Het is bijna zomer… De tijd waarin we snel nog een paar kilo’s af willen vallen om er strakker uit te zien in onze bikini of zwembroek tijdens de vakantie en zonnige dagen op het strand in Nederland. In een korte tijd kilo’s afvallen is geen goed idee. De kilo’s zullen er tijdelijk af zijn, maar komen straks weer 2x zo hard terug. Daarnaast maken veel mensen gebruik van een “crash dieet” en dat is alles behalve gezond. Het is beter om te kijken naar hoe je je lichaam gezond en fit kan houden dan hoe je zo snel mogelijk wat kan afvallen. Lees in dit artikel hoe je dat kan doen. Het gaat niet om de calorieën, maar om voedzaamheid!

 

Pas op voor leugens en misleiding!

In supermarkten en winkels kom je vaak producten tegen die claimen goed voor de lijn te zijn, zoals “light-producten”, “0% vet” of “zonder toegevoegde suikers”. Maar niets is minder waar. Deze producten zijn dan niet meteen gezond. De intentie van fabrikanten is niet om je te helpen bij het afvallen, maar om klanten te binden en zoveel mogelijk producten te verkopen. Aan de ene kant verkoopt de voedingsindustrie allerlei bewerkte producten die ervoor zorgen dat we te veel consumeren en daardoor (te) dik kunnen worden, wat kan leiden tot allerlei ziektes als diabetes en hart- en vaatziekten (waar de farmaceutische industrie wel raad mee weet). En aan de andere kant bieden ze ook producten aan die je de illusie geven dat dit probleem hiermee kan worden opgelost. Zo houdt het elkaar in stand. Het hele verhaal wordt nooit verteld, dus moet je zelf waakzaam blijven. Kijk altijd op de verpakking naar de ingrediënten en koop zoveel mogelijk onbewerkte producten.

 

Wat kan je beter niet doen

  • Beweging is goed voor het lichaam, maar sporten kan juist averechts werken voor het lichaam. Zeker wanneer je te lang en te intensief sport. In plaats van dat je vet verbrandt, verlies je dan aan spiermassa. En dat is juist niet de bedoeling. Wandelen kan net zo effectief zijn als hardlopen. Daarnaast is het veel gezonder en goedkoper. Je hebt er geen sportschoolabonnement voor nodig en je profiteert ook nog van de heerlijke natuur om je heen. Ook is de kans op een blessure veel kleiner en belast het de gewrichten minder. Blijf veel in beweging zodat het tempo van je metabolisme hoog blijft en je meer gaat verbranden, ook wanneer je rust.

female runner running at sunset

  • Eet niet te weinig. Dus ga niet op een crash dieet. Het kan een quick fix zijn, maar op de langere termijn doet het je gewicht niet goed en is het ook nog hartstikke ongezond. Bij het beperken van calorieën en het elimineren van voedingsmiddelen krijg je niet genoeg voedingsstoffen binnen en kan er een tekort ontstaan. Daarnaast heb je minder energie en kan je neerslachtig gaan voelen, waardoor het moeilijker wordt om een dieet vol te houden. Wanneer je te weinig eet, gaat je lichaam in de spaarstand. Je metabolisme vertraagt en je lichaam gaat wennen aan minder eten. Iedere calorie wil je lichaam opslaan als vet. Dus als je na het dieet weer normaal gaat eten, vliegen de kilo’s er weer snel aan en vaak zelfs meer dan daarvoor, dus je hebt een grote kans dat je nog zwaarder wordt. Je lichaam raakt alleen maar in de war. Het gaat niet om minder eten, maar om het eten van de juiste producten en in de juiste hoeveelheid. Het gaat om voedzaamheid; geef je lichaam dat waar het echt wat aan heeft en wat het echt nodig heeft.
  • Aan bepaalde gewoontes vasthouden. Gewoontes sluipen er ongemerkt in en zijn moeilijk om er zo even weer van af te komen. Laat dat koekje bij de koffie of thee staan en eet niet die hele zak chips leeg bij de film. Wanneer je wilt snacken, kies liever voor een gezonde optie: noten, pure chocola (bijvoorbeeld 92% van Vivani), abrikozen, vijgen, dadels, rozijnen, olijven, stukjes kokosnoot of rauwkost met een lekkere dip (tahini, houmous, amandelpasta). Maar ook met mate natuurlijk en zorg voor variatie!
  • Verbied jezelf niet de dingen die je zo lekker vindt (dan worden ze alleen maar aantrekkelijker), maar neem het af en toe en geniet er ook echt van. Je mag best eens wat chips eten, maar eet niet de hele zak leeg. Houdt het bij een kleine portie. Als je er niet van geniet, vraag jezelf af waarom je het aan het eten bent. Misschien heb je er toch niet zo’n behoefte aan. Smaken kunnen ook zo veranderen. Ontdek nieuwe smaken. Wanneer je iets een tijd niet hebt gegeten en je probeert het weer, smaakt het vaak toch niet meer zo lekker. Slechte snacks smaken opeens te zout of te zoet.

carrots1

 

Wat kan je beter wel doen

  • Kies voor zomerfruit (fruit uit het seizoen en van eigen bodem), zoals aardbeien, frambozen, bosvruchten, bramen en bessen. Maak hier heerlijke smoothies en shakes van of eet het los als een fruitsalade. Het beste tijdstip om fruit te eten is ’s ochtends op een nuchtere maag. Wacht daarna een half uur voordat je weer iets gaat eten.
  • Eet groentes en kruiden die goed zijn voor de lever, om zo afvalstoffen beter af te kunnen voeren en om een opgeblazen gevoel te voorkomen. Het is namelijk niet prettig om in de zomer rond te lopen met een opgezette buik. Je voelt je alles behalve sexy. Wanneer je hier vaak last van hebt, kan het liggen aan de voedselcombinaties die je eet, bepaalde voedingsmiddelen waar je gevoelig of intolerant voor bent of omdat je lever het zwaar te verduren heeft en een beetje opgezet is, waardoor je lever op je darmen drukt en je buik wat opgezet is. Je lever kan dan wel wat ondersteuning gebruiken.

– Je kan de volgende voedingsmiddelen aan je voedingspatroon toevoegen: kool (witte, rode, zuurkool (koud gebruiken), boerenkool of spruitjes; het liefst stomen), berkensap, rammenas, rode biet, venkel, biologische olijfolie of lijnzaadolie, yoghurt (de volle variant zonder suiker), kefir, bittere chocola, algen (spirulina of chlorella), augurken (wel gefermenteerd), olijven (de echte zongerijpte zwarte variant), knoflook, avocado, citroen, koriander en kurkuma.

– Of kies voor bepaalde supplementen die je lever en reiniging ervan kunnen ondersteunen, zoals artisjok, mariadistel, paardenbloem of een complex met verschillende kruiden. Ook kan je kiezen voor aloë vera voor de reiniging van je darmen of probiotica om de darmflora weer in balans te brengen. Slik je medicijnen, dan is het noodzakelijk om een arts te raadplegen. Sommige medicijnen kunnen niet in combinatie met bepaalde supplementen.

– Kijk uit met bepaalde voedselcombinaties. Eet nooit fruit in combinatie met andere voedingsmiddelen en nooit na de maaltijd. Andere slechte voedselcombinaties zijn: vlees met aardappelen en groente (kies voor vlees en groente of aardappelen of een andere koolhydraat met groente), eieren en brood, kaas en brood etc.

ginger-honey-lemon-tea

  • Stay hydrated! Drink genoeg water. Voor een lekker smaakje kan je verschillende dingen toevoegen aan het water, zoals verse munt, sinaasappel, citroen, limoen, aardbeien, frambozen, gember etc. Of maak sole met Keltisch zeezout. Op deze manier kan je de mineralen in je lichaam weer aanvullen. Wanneer je meer gaat zweten tijdens warme dagen gaan er ook meer mineralen verloren.
  • Eet veel zomerse salades! Rauwkost en groente zijn gezond en bevatten weinig calorieën. Tevens bevat het veel vocht en vezels.
  • Heb meerdere kleine eetmomenten op de dag. Hierdoor voorkom je een echt hongergevoel en zal je minder toegeven aan de verleiding van slechte voedingsmiddelen. Zo blijft ook het tempo van je metabolisme hoog en verbrand je meer. Daarnaast is het ontbijt erg belangrijk. Dit voorkomt dat je later op de dag trek krijgt in allerlei zoetigheden.
  • Eet zoveel mogelijk langzame koolhydraten en zo min mogelijk snelle koolhydraten wanneer je koolhydraten eet. Het is belangrijk om je bloedsuikerspiegel zoveel mogelijk in balans te houden, zodat je energie op peil blijft en je minder snel naar de slechte dingen wilt grijpen. Zoete snacks en witte geraffineerde koolhydraten zorgen voor een snelle piek en snel daarna weer voor een diepe dal in de bloedsuikerspiegel, waardoor je weer die (zoete) trek krijgt. Langzame koolhydraten geven langer een verzadigd gevoel en houden je bloedsuikerspiegel beter in balans.

dieet-298x300

Voeding met langzame koolhydraten: zilvervliesrijst, volkoren producten, peulvruchten, bonen, havermout, bittere chocola, boekweit, groentes, quinoa etc.

– Ook andere voedingsmiddelen houden je bloedsuikerspiegel in balans, zoals kaneel, citroen, appelciderazijn, vetrijk eten (voeg noten, zaden of avocado toe bij iets zoets), vezels, eiwitten en (bio) gefermenteerde voedingsmiddelen (kokosnoot, zuurkool, kefir, augurk en kimchi).

– Belangrijke vitamines en mineralen voor de bloedsuikerspiegel: vitamine B-complex, vitamine C, chroom, magnesium en zink.

  • Een positief zelfbeeld is ook heel belangrijk! Accepteer jezelf en wees zelfverzekerd. Focus je op de positieve eigenschappen van je lichaam. Richt je niet alleen op de cellulitis op je benen, maar op het feit dat je kan lopen, bewegen, dansen, hardlopen. Iedereen heeft wel iets waar hij/zij niet mee tevreden is. Alleen de mannen en vrouwen in de bladen zien er perfect uit, maar … dankzij Photoshop! Dus laat je niet misleiden en hou van je eigen lichaam!

zelfbeeld3-300x223

  • Ga zwemmen! Dit is een goede beweging om de beenspieren sterker te maken. Ook de rest van je lichaam wordt goed getraind. Daarnaast masseert het water je benen, wat goed is voor de doorbloeding. En met het heerlijke weer is het lekker om even af te koelen in het water.
  • Geef je eigen lichaam de aandacht door het te masseren of laat je masseren door iemand. Een massage is ontspannend en helpt om de doorbloeding van het lichaam te stimuleren.

Foto’s: citroen, zelfbeeld, rucanor, wortel, gezonde voeding, hardlopen

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *