Geef je immuunsysteem een boost!

Posted by on 24 Oct, 2014 in (H)eerlijk over leven | 0 comments

Geef je immuunsysteem een boost!

Na een heerlijke indian summer moeten we er nu echt aan gaan geloven… De herfst is begonnen! De dagen worden weer donkerder en we blijven meer binnen. De verwarming gaat weer aan en we pakken vaker de tram of de bus. De ideale omgeving voor ziektekiemen om ons ziek te maken. Maar dat ziek worden, kan je voorkomen door te zorgen dat je immuunsysteem optimaal is, zodat ze geen kans maken. Hoe doe je dat? Onder andere door de immuunboosters uit dit artikel te gebruiken!

 

Hoe belangrijk is ons immuunsysteem?

Ons immuunsysteem zorgt voor de verdediging van ons lichaam tegen o.a. miljoenen bacteriën, virussen, gifstoffen en parasieten. Wanneer we dood gaan, stopt ook ons immuunsysteem. Binnen een paar weken hebben allerlei bacteriën en parasieten het lichaam ontmantelt en blijft alleen ons skelet over. Ons immuunsysteem voorkomt dit allemaal wanneer we leven. Zo krachtig werkt dit systeem dus. Het systeem is 24 uur per dag bezig zonder dat we het zelf door hebben. Soms faalt het immuunsysteem, bijvoorbeeld wanneer het verzwakt is en we dan ziek worden. Het immuunsysteem heeft een ziektekiem niet kunnen tegenhouden, maar is vaak wel in staat om tegen deze ziektekiem te vechten. Tenzij je immuunsysteem weinig of niets kan doen, dan blijf je verkouden. Hoe sterk je immuunsysteem is, kan je zien aan de hoeveelheid witte bloedcellen in het lichaam. Witte bloedcellen zorgen er o.a. voor dat ziektekiemen worden opgespoord en dat er antistoffen worden gemaakt om deze te doden. Ben je meer dan twee keer per jaar verkouden en is het niet binnen 3 tot 4 dagen over dan kan dat duiden op een verzwakt immuunsysteem. Voor een goed immuunsysteem heb je o.a. de juiste voedingsstoffen nodig, maar ook een goede darmflora, weinig stress, een goede nachtrust, de juiste beweging en genoeg water drinken zijn van groot belang!

 

Bacterien

 

Antioxidanten (vitamines & mineralen)

Antioxidanten ondersteunen en versterken ons immuunsysteem door o.a. vrije radicalen en ziektekiemen onschadelijk te maken. Zo zorgen carotenoïden (komen voor in groentes en fruit met een heldere kleur, zoals wortels, rode paprika, broccoli en mango’s) net als vitamine C voor een hogere aanmaak van interferon (interferon zorgt ervoor dat een virus in een cel zich niet vermeerdert). Ook remt vitamine C het virus, werkt het antibacterieel en zorgt het voor de aanmaak en activatie van de witte bloedcellen. Mensen nemen niet voor niets extra vitamine C in de winter. Vitamine E werkt samen met selenium ontstekingsremmend. Wanneer je een tekort hebt aan selenium ben je vatbaarder voor infecties. Selenium is een spoorelement en zit van nature in de aardbodem. Wanneer deze een laag gehalte aan selenium bevat, zal het seleniumgehalte van de gewassen die erop groeien ook laag zijn, waardoor we minder selenium binnen krijgen. Een tekort komt vandaag de dag vaak voor. Naast selenium is ook zink belangrijk voor de productie van immuuncellen en antilichamen. Zink werkt ook samen met vitamine C en daarom worden ze vaak gecombineerd in zuigtabletten voor een zere keel.

 

market_food_fruits 

Vitamine D

Vitamine D is erg belangrijk voor een goede weerstand. Ook helpt het om calcium uit voeding op te nemen. Vitamine D maakt het lichaam aan met behulp van zonlicht. En ja helaas hebben we in de winter de zon niet in overvloed en daarnaast is het lastig om genoeg vitamine D uit voeding te halen. Het is dus goed om in de winter een vitamine D supplement te slikken. Kies het liefst voor capsules (in olie wordt het beter opgenomen; het is een in vet oplosbare vitamine) of voor druppels. Let wel op dat er geen overbodige ingrediënten aan zijn toegevoegd. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 10 microgram is aan de lage kant. Dit komt omdat men nog steeds bang is dat vitamine D giftig is bij een hoge dosis. Maar in werkelijkheid is dit pas bij een veel hogere dosis dan aanvankelijk werd gedacht (bij chronisch gebruik van 250 microgram).

 

Echinacea

Echinacea zorgt voor de activatie van witte bloedcellen en vergroot de productie van interferon. Echinacea kan je ook vinden in combinatie met Canadese geelwortel. Canadese geelwortel zorgt ervoor dat je vrijer kan ademen doordat het de slijmvliezen versterkt en zuivert. Ook verhoogt het de aanmaak en activatie van witte bloedcellen en remt het bacteriën en virussen. Zodra je voelt dat je verkouden of grieperig wordt, begin dan met het slikken van echinacea (eventueel met Canadese geelwortel). Het slikken van echinacea en Canadese geelwortel is alleen bedoelt voor een periode (enkele dagen tot enkele weken), niet om te blijven gebruiken. Gebruik het dus alleen voor in de periode waarin je ziek bent, om je immuunsysteem te ondersteunen bij het herstellen van het lichaam.

 

Let op! Mensen die allergisch zijn voor pollen moeten uitkijken met echinacea. Wanneer je hier niet goed op reageert, stop dan meteen met het slikken hiervan. Canadese geelwortel mag niet gebruikt worden bij zwangerschap en auto-immuunziektes.

 

Goede darmflora

Een goede darmflora zorgt voor een goed immuunsysteem. Antibiotica is funest voor de darmen en het immuunsysteem, omdat het alle bacteriën dood, ook de goede darmbacteriën. Daarnaast onderdrukt antibiotica de boodschappers van het immuunsysteem. Wanneer je een goede darmflora hebt, hebben ziektekiemen geen schijn van kans in het lichaam, waardoor ze je ook niet ziek kunnen maken. Voor een goede darmflora vermijd je zoveel mogelijk geraffineerde suikers en granen, alcohol, stress en stilzitten. Met behulp van probiotica kan je, je darmen weer in balans brengen. Je kan ook zelf waterkefir maken, wat de darmflora verbetert. Waterkefir is een probiotisch drankje en bestaat uit: water, (gedroogd) fruit (zoals abrikozen of vijgen met citroen), ongeraffineerde suiker en waterkefirkorrels (deze kan je online kopen). Na bereiding bevat het goede melkzuurbacteriën, vitamine B (B1, B2, B6 en B12), C, D, K, mineralen en essentiële aminozuren, zoals tryptofaan. Op internet staan genoeg recepten om dit goedje te maken. In biologische winkels kan je ook melkkefir vinden, wat ook een goede optie is.

 

Zijn de darmen beschadigd of ontstoken? Dan kan GLA (gamma-linoleenzuur) een uitkomst bieden. Dit werkt namelijk ontstekingsremmend en verminderd zo de ontsteking in de darm. Een aantal stoffen die de werking hiervan (en van probiotica) versterken, zijn bioflavonoïden (zoals quercetine) en bromelaïne (een spijsverteringsenzym dat in ananas zit). Ten slotte kan Cat’s Claw ook helpen als ontstekingsremmer van het maag-darmslijmvlies en verhoogt het de aanmaak en activiteit van witte bloedcellen.

 

Goede nachtrust

Ook een goede nachtrust is van belang voor een goed immuunsysteem. Wanneer je een verstoord slaappatroon hebt, ben je vatbaarder voor ziektes en infecties. Dat komt omdat het immuunsysteem dan minder in staat is om ziektekiemen op te sporen, waardoor deze onopgemerkt blijven en hun slag kunnen slaan. Iedereen heeft een andere slaapbehoefte, maar de meesten hebben baat bij zo’n 8 uur slaap per nacht. Heb je slaapproblemen? Achterhaal wat de oorzaak is en pak deze aan. Daarnaast zijn er allerlei hulpmiddelen die ondersteuning kunnen bieden, zoals melatonine (niet geschikt voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, kinderen en pubers, mensen met hevige allergieën, auto-immuunziektes en lymfeklierkanker) of L-tryptofaan(rijke voeding) (voor als je geen melatonine mag) wanneer je ’s avonds niet in slaap kan vallen (bij jetlag, burn-out en wisselende werktijden, zoals nachtdiensten). Gebruik bij stress vitamine B (complex), magnesium(citraat) en rustgevende kruiden(thee), zoals valeriaan, hop en passiebloem (vooral een combinatie van deze kruiden werkt effectiever). Wat ook kan helpen is Rhodiola. Dit werkt als een adaptogeen; het geeft je energie wanneer je vermoeid bent en het remt je af wanneer je hyper bent. Daarnaast gaat het de afbraak van serotonine (het stofje dat je blij maakt en kalmeert) en dopamine tegen en verbetert het transport van L-tryptofaan en 5-HTP (voorlopers van serotonine (overdag) en melatonine (’s avonds).

 

alles-is-liefde.nl-Tien-goede-slaapgewoonten-voor-een-zeer-effectieve-slaap

 

Daarnaast is het ook belangrijk om elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en elke ochtend rond hetzelfde tijdstip weer op te staan (ja ook in het weekend ;-)), ga naar bed wanneer je slaperig voelt (laat het moment niet passeren), zorg voor ontspanning voor het slapen gaan en zet de tv en laptop op tijd uit. Lees een leuk boek (niet te spannend en niet informatief) of nog beter… Mediteer! Focus je alleen op je ademhaling en laat alle gedachten passeren zonder er bewust aandacht aan te besteden. Laat ze voorbij gaan zoals de wolken in de lucht. Dit zorgt ervoor dat je geest rustiger wordt en dat al veel indrukken verwerkt worden, waardoor de slaap dieper en verkwikkender  zal zijn.

 

Vermijd stress

Stress is de grootste boosdoener van een slecht immuunsysteem. Het vreet energie en goede voedingsstoffen die je juist nodig hebt om tegen vrije radicalen en ziektekiemen te vechten. Hoe kan je stress vermijden? Plan 1 dag in de week waarop je even helemaal niks hoeft en moet. Even helemaal niks doen geeft je lichaam rust. Probeer hierbij ook niet zo op de tijd te letten. Daarnaast is het ook goed om leuke dingen te doen. Sociale contact is een buffer tegen de gezondheidsnadelen van stress. Gezelligheid en lachen is ook erg belangrijk voor je immuunsysteem. Hierdoor maakt je lichaam verschillende stoffen aan die goed zijn voor je immuunsysteem en waar je goed door gaat voelen. Doe vrijwilligerswerk. Je steentje bijdragen, geeft je een gevoel van voldoening. Het werkt allemaal samen!

 

Eet zo onbewerkt mogelijk

Onbewerkt eten is natuurlijk het allerbeste voor je lichaam. Eet zoveel mogelijk groente en wat fruit. Het liefst biologisch. Zo min mogelijk geraffineerde suikers, en vermijd zoetstoffen en andere E-nummers. Suiker ontneemt je lichaam aan vitaminen en mineralen. En deze heb je juist nodig voor een goed werkend immuunsysteem. Gebruik met mate kokosbloesemsuiker, rauwe honing of groene stevia (de groene bladeren of de poeder hiervan). Eet volkoren producten, volkoren spelt, glutenvrije “granen” als boekweit, quinoa, amarant, rijst en gierst. Koffie en alcohol met mate. Eet niet te veel vlees en wanneer je vlees eet, eet dan onbewerkte vlees, zoals rosbief en biefstuk. Maar nog beter is (biologische) kip of kalkoen en vette vis. Minder je inname van zuivelproducten en kies voor biologische zuivel of plantaardige alternatieven als rijstmelk en amandelmelk. Probeer zoveel mogelijk zelf te maken en liever niet uit pakjes en zakjes. Natuurlijk is het niet haalbaar om altijd alles 100% goed te doen. Perfectie bestaat niet en het streven hiernaar kan ook stress geven. Maak aanpassingen in je voedingspatroon die goed bij jou passen en af en toe jezelf trakteren op iets dat lekker fout is, is ook geen erge zonde 😉

 

Immuunboosters: boerenkool, knoflook, gember, citroen, ui, haver, avocado, shiitake, kruiden (italiaanse kruiden, curcuma) en wilde zalm.

 

Drink genoeg water

Wanneer je niet genoeg water drinkt en uitgedroogd bent, kan je immuunsysteem niet goed werken. Met behulp van water kan het lichaam voedingsstoffen vervoeren en afvalstoffen afvoeren. Dit is belangrijk bij het uitschakelen van ziektekiemen. Drink dus genoeg water, zo’n 2 liter per dag. Naast water zijn kruidenthee en fruit/groente sapjes ook een goede optie. Drink je onderweg vaak uit plastic flesjes? Vervang deze liever voor RVS flessen om je water uit te drinken. Waarom? In plastic flesjes zitten weekmakers, zoals BPA, en deze komen in het water terecht en zo in je lichaam. Deze stoffen kunnen het immuunsysteem onderdrukken. Een veilige optie zijn RVS drinkflessen. Deze bevatten deze stoffen niet. Ook eten in blik bevat weekmakers.

 

Maak een wandeling in de natuur

Bewegen is goed tegen stress en je wordt er blij van, omdat dit het serotoninegehalte in het lichaam verhoogt. Te veel beweging (of te intensief) is ook niet goed. Dat is ook een vorm van stress voor je lichaam, waarbij vrije radicalen ontstaan. Bewegen in de sportschool kan je beter niet doen, omdat dat een broedplaats is voor ziektekiemen. Ga liever lekker de natuur in! Zo adem je verse zuurstof in en dat kan je lichaamscellen helpen om gifstoffen te verwijderen.

 

Toch ziek?

Wanneer je koorts hebt dan is het goed om rust te nemen en voldoende te slapen. Het is namelijk niet goed om koorts te onderdrukken. Koorts is het signaal van het immuunsysteem dat het druk bezig is met het verwijderen van het virus uit het lichaam. Als je dit proces gaat onderdrukken dan krijgen de virussen de kans om zich uit te breiden, waardoor je langer ziek blijft.

Tip 1: Drink verdunde vruchtensappen, zodat de concentratie van suikers minder hoog is. Dit activeert de witte bloedcellen en zorgt voor een goede vochtbalans in de cellen. Suiker vermindert juist de bacteriedodende functie van de witte bloedcellen.

Tip 2: Drink geen sinaasappelsap! Ja je leest het goed. Men denkt altijd dat sinaasappelsap goed is voor als de weerstand iets minder is. Helaas is dit niet zo. Het sinaasappelsap bevat veel meer suikers dan vitamine C, waardoor de werking van vitamine C juist vermindert.

Tip 3: Maak thee met verse gember en citroen (biologisch!).

 

verbeter-je-immuunsysteem-1-size-3

 

Tip 4: Doe aan oil pulling. Laat een theelepel extra vergine kokosolie smelten in je mond en spoel het van wang tot wang en laat het tussen je tanden en kiezen bewegen. Na ongeveer een kwartier spuug je het mengsel uit in de wc. Slik het niet door! Er zitten hier namelijk veel bacteriën in, omdat de olie de bacteriën aan zich bindt. Zo kan je deze bacteriën op een makkelijke manier verwijderen.

 

Let op! Slik je medicijnen? Dan is het goed om eerst met je arts te bespreken welke supplementen je wel en niet in combinatie zou mogen slikken. Sommige supplementen kunnen namelijk interfereren met bepaalde medicijnen. Ook wanneer je bepaalde aandoeningen hebt en geen medicijnen slikt, is het goed om je arts voor advies te vragen. 

 

Foto’s: herfstnijntjemokfruitziektekiemen

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *