Suiker en suikervervangers

Posted by on 8 Apr, 2014 in (H)eerlijk over leven | 0 comments

Suiker en suikervervangers

Nu de commotie rondom de superfoods een beetje is gesust, is het nu de beurt aan suiker. Commotie op social media vandaag na de uitzending van Radar van gisteravond. Ze weten de deskundigen wel uit te zoeken… Katan is niet meer van de buis te slaan (met zijn irritante stem). Zeker ingehuurd door Unilever? Wie houdt wie voor de gek? Aspartaam is wel ok?! Ja het is allemaal suiker, maar er zit toch echt wel een verschilletje in. En soms word je inderdaad misleid in de supermarkt, maar dat is met alles zo. Je moet je gezonde verstand gebruiken en je eigen weg zien te volgen tussen alle informatie die beschikbaar is.

 

Geraffineerde en ongeraffineerde suikers

Ik ben het er zeker mee eens dat er minder suiker moet worden geconsumeerd, het liefst zo min mogelijk. Het probleem ligt alleen veel groter met alle toegevoegde suikers die in vele producten niet thuishoren. Waarom wordt daar niet wat aan gedaan? Maar goed … Er zijn natuurlijk momenten waarop je een keer iets zoets wilt maken, zoals een cake of koekjes (en ja dat is beter dan de bewerkte variant in de supermarkt). Wat voor suiker kan je dan beter nemen?

 

Er worden vele termen voor suiker gegeven: geraffineerde suiker, ongeraffineerde suiker, natuurlijke suiker, zoetstoffen. Tafelsuiker is in feite ook natuurlijk, het komt uit de natuur, maar het is flink bewerkt of te wel geraffineerd. Geraffineerde suikers zijn suikers die gezuiverd zijn en ontdaan zijn van voedingsstoffen (vitaminen, mineralen en vezels). Het is puur alleen suiker. Voorbeelden hiervan zijn witte tafelsuiker, basterdsuiker, rietsuiker, fructose etc. Om het zo simpel mogelijk te zeggen, heeft je lichaam voedingsstoffen nodig om de suiker te kunnen verwerken. Zijn deze niet aanwezig, dan worden die aan het lichaam onttrokken, bijvoorbeeld mineralen uit de botten. Hierdoor kan je een tekort aan vitaminen en mineralen (voornamelijk de B vitaminen en magnesium) ontwikkelen als je veel suiker binnenkrijgt. Ongeraffineerde suikers zijn suikers die deels bewerkt zijn of onbewerkt worden genoemd (enige bewerking is nodig om er suikerkorrels van te maken) en nog allerlei voedingsstoffen bevatten. Hiermee wordt je lichaam meer bespaard bij het verwerken hiervan. Deze worden vaak als alternatief voor geraffineerde suikers gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn: palmsuiker, ahornsiroop, kokosbloesemsuiker etc. Rauwe honing uit de honingraat is helemaal onbewerkt. Wanneer deze verhit wordt, is het niet meer onbewerkt. En nee niet alle honingen uit de supermarkt zijn hetzelfde. Vele zijn niet puur honing of kunnen verhit zijn. Ook sommige stevia producten zijn bewerkt. En ja zowel gewone suiker als stevia komen van een plant, maar als je groene stevia neemt, dan is deze onbewerkt. Andere alternatieven zijn lucuma (een fruitsoort uit de regenwouden van Peru) en mesquite (zoete peulvrucht uit Mexico).

 

Wanneer ik iets wil bakken, gebruik ik liever ongeraffineerde suikers. Ik gebruik maar een klein beetje, te zoet vind ik ook niet meer lekker. Probeer zelf eens wat uit en kijk of je een verschil kan ervaren met hoe je voelt na het gebruik van geraffineerde suikers en ongeraffineerde suikers. Voor iedereen kan dat natuurlijk verschillend zijn. Ongeraffineerde suikers blijven suikers en zijn niet per definitie gezond, dus ook met mate gebruiken (je hoeft in een cake echt niet zoveel van te gebruiken)! Wanneer je fruit en groente eet, eet je een totaalpakket (dus suiker met vitaminen, mineralen en vezels of eigenlijk vitaminen, mineralen en vezels met suiker), waardoor het suiker erin geen negatief effect heeft op het lichaam.

 

Zoetstoffen en aspartaam

Zijn zoetstoffen, en met name aspartaam, nou wel of niet ok? Ik zeg NEE! Ik zou aspartaam niet durven nemen. Je kan je eigen mening en conclusies hierover vormen natuurlijk en zelf de beslissing nemen om het wel of niet te nemen. Maar het blijft een experiment. Het is een zoetstof, iets dat in het laboratorium gecreëerd wordt en dus verre van natuurlijk is. En dus iets is wat het lichaam niet herkent, waardoor je lichaam er niks mee kan en niet van verzadigd raakt. Dit zorgt ervoor dat je alleen maar meer wilt. Ook al wordt het veilig bevonden, het is een experiment voor de lange termijn. Hoewel er ook onderzoeken zijn die een negatieve uitkomst geven voor het gebruik van aspartaam, meer onderzoek is natuurlijk nodig (lees hier meer over de onderzoeken: greenmed). Daarbij is de lobby van fabrikanten erg sterk en weet je ook niet altijd wat je moet geloven. Vaak staat de overheid en dus een instantie als het voedingscentrum in dienst van de voedingsindustrie (bijvoorbeeld een groot bedrijf als Unilever). Hoe dan ook kies ik liever voor een ongeraffineerde suiker dan voor synthetische zoetstoffen!

Foto: suiker

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *